Anna & Pien

Anne (41) heeft sinds haar achttiende jaar last van een bipolaire stoornis en PTSS. Ze heeft geen makkelijke jeugd gehad en is vroeg het huis verlaten. Op 25 jarige leeftijd studeerd Anne af als kunstenaar schilderen en grafiek. Drie jaar later rond ze ook de opleiding BIK af en mag hiermee voor de klas staan als kunstenaar om kunsteducatie te geven én ontwikkelen. Het is Anne gelukt de studies te voltooien en om les te geven door de manische periodes heen, dit is echter een constante strijd.

Leven met Maria en E.T.

Anne probeert zelfstandig te wonen maar het loopt geregeld mis. In slechte periodes wordt Anne opgenomen en woont dan ook met begeleiding. Op het moment woont Anne samen met haar begeleider Maria. Maria woont op een prachtige omsloten plek met veel ruimte om haar huis. Daar staat een klein huisje waar Anne woont en een atelier, waar Anne haar vak kan uitoefenen. “Als ik schilder of creëer stap ik in een andere wereld, mijn binnenwereld een grenzeloos proces, het creëren, het proces, de weg er naar toe, het bouwen zonder oordeel en vertrouwen op je intuïtie”. Maria heeft een grote Ierse Wolfshond, E.T. genaamd. Anne is van huis uit een kattenmens en is hierdoor bang voor E.T. In het begin vind Anne de hond best een beetje eng. Van huis uit is Anne een kattenmens, honden heeft ze nooit gehad.

Pien.

Anne en Maria komen bij Stichting HERO met 2 vragen. Zou een hulphond wat voor Anne zijn en kunnen we Anne van de angst voor E.T. afhelpen? We begonnen met Anne te leren trainen met een hond, Pien. Door het trainen begrijpt Anne de honden beter, wat heeft geholpen de angst voor E.T. weg te nemen. Na een paar weken kon Anne zowel met Pien als E.T. trainen. Pien bleek zo’n goede match te hebben met Anne, dat er besloten werd Pien op te leiden tot assistentiehond.

Leven met een buddyhond.

Pien geeft structuur aan de dag van Anne. Zo gaat ze er op tijd uit, beweegt veel, eet geregeld en slaapt op tijd. Anne krijgt door het ritme, en doordat Pien bij haar slaapt meer nachtrust. Dit heeft een wisselwerking op hoe Anne zich overdag voelt. De zorg voor Pien zorgt voor verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor Anne haar medicijnen op tijd in neemt en beter in balans blijft. Pien brengt structuur aan en geeft rust, Anne is nooit meer alleen. Zo durft Anne het terrein weer af, iets wat ze voorheen niet goed durfde. In het begin eerst om 6.00 uur s morgens, zodat ze niemand tegen zou komen. Nu durft Anne ook in de middag te gaan wandelen. Pien voorkomt dat Anne minder snel in een traumatische herbeleving schiet, en als het dan toch gebeurd dan is ze er sneller uit door Pien. Daarnaast spiegelt Pien Anne’s gedrag, voorheen kon Anne niet op bezoek bij mensen door te veel prikkels. Met Pien erbij lukt dit wel,  als Pien onrustig wordt dan weet Anne dat ze zelf overprikkeld raakt en het een teken is om uit de situatie te stappen. Onlangs is Anne bij haar ouders op bezoek geweest, iets wat al jaren niet ging, met Pien is dat wel gelukt. Dat was voor alle partijen erg emotioneel. Door Pien is Anne een stuk zelfstandiger geworden.

“Voor Pien heb ik een blog gecreëerd om geld in te zamelen om de opleiding en training van Pien te kunnen financieren.. naast de steunactie wil ik toch op mijn manier geld inzamelen. dit door Aquarellen te maken van onze belevenissen en avonturen.. deze wil ik graag te koop aanbieden de opbrengst gaat dan geheel naar stichting Hero”. https://www.creatievechaos.nl

HERO's