Maak kennis met Stichting HERO en ontdek waar wij voor staan.

Hulphonden

• Stichting Hero leidt de volgende hulphonden op:
  • • Blindengeleidehonden
  • • ADL hulphonden (alle dagelijkse levensbehoeften)
  • • Diabetic Alert Dog
  • • Buddy honden

Blindengeleidehonden

Blindengeleidehonden zijn de meest bekende hulphonden. Een blindengeleidehond helpt iemand die een visuele beperking heeft. Sommige mensen kunnen helemaal niks meer zien, en sommige mensen hebben nog een restvisus. De geleidehond geeft de mensen hun zelfstandigheid weer terug. Met een geleidehond kan je ook veel sneller verplaatsen dan met een stok.

ADL hulphonden

ADL hulphond: alle dagelijkse levensbehoeften. De naam zegt het eigenlijk al, deze hond helpt iemand met een motorische beperking. De meeste mensen zijn rolstoel afhankelijk. De ADL hond begeleidt zijn baas naast de rolstoel en helpt de baas in huis. De hond is altijd bij zijn baas. De hond kan helpen spullen op te pakken, helpen aankleden, helpen uitkleden, post uit de brievenbus halen, de was uit de machine halen, de was er in stoppen, gordijnen opentrekken, gordijnen weer dichtdoen, krukken aangeven, boodschappen aanpakken, de portemonnee aan de kassière geven, of weer aanpakken, en zo zijn er nog vele taken die deze hond kan doen. Iedere ADL hond wordt helemaal afgestemd op zijn baas. Een ADL hond betekent veel voor iemand. Deze hond geeft iemand zijn zelfstandigheid weer terug. En dat is heel veel. Dan ben je niet meer afhankelijk van een ander, hoef je niet meer te wachten tot iemand tijd voor jou heeft, hoef je niet meer te vragen of iemand wat voor je doet. De hond is bij je en werkt graag voor je, samen ben je één team.

Diabetic Alert Dog (DAD)

Diabetic Alert Dog: (DAD) Deze hond wordt opgeleid voor mensen met Diabetes Mellitus type 1, en soms ook voor type 2. Een DAD ruikt wanneer de bloedglucosespiegel verandert. Wanneer deze naar beneden gaat heet dit een hypo, wanneer de bloedglucose spiegel omhoog gaat heet dit een hyper. De DAD wordt geleerd wanneer er een hypo optreedt de baas te waarschuwen. Ook leert de hond de baas te waarschuwen bij een hyper. Een hond ruikt een kwartier eerder dat er een hypo aankomt, nog voordat dit meetbaar is in het bloed. Een sensor meet de bloedglucosewaardes in het onderhuids vetweefsel. Een sensor is een slimme meter die berekend wanneer de bloedglucosespiegel omlaag of omhoog gaat. Een sensor meet iedere 10 seconden, een sensor heeft een vertraging van ongeveer 20 minuten wanneer hij een alarm afgeeft voor een hypo of hyper. Een hond heeft een tijdswinst van gemiddeld 30 - 35 minuten. Deze tijdswinst is cruciaal. Een DAD moet de bloedglucosespiegel reguleren, zodat er minder talen en pieken zijn. Met als uiteindelijk resultaat een beter welzijn voor de diabeet en minder gevolgschade.

Buiten de alarmfunctie van een DAD werkt de hond ook stress regulerend, heeft de hond ook de functie als een maatje, kan en diabeet uit een sociaal isolement halen, een goed middel tegen eenzaamheid, de hond en de training hebben een positieve uitwerking op de gemoedstoestand van de diabeet. In plaats van slachtoffers zijn, pak je de diabetes beet. Je gaat er actief mee aan de slag. Een DAD kan een hypo verwijzen, een hyper verwijzen, een alarmknop inschakelen, medicijnen aangeven, je wakker maken wanneer je een hypo dreigt te krijgen.

De opleiding van een DAD gebeurt in team training. Het team bestaat uit een jonge hond en de diabeet zelf of de moeder of vader van een kind met diabetes. Er wordt gestart met pups vanaf acht weken oud. Op het trainingscentrum worden de pups van 8-14 weken oud getraind. In die periode gaat de diabeet twee keer in de week trainen met de pup op het trainingscentrum. Met 14 weken wordt de pup geplaatst bij de diabeet, deze vormen dan samen het team. In de periode van 14 tot en met 20 weken heeft het team twee keer in de week training. Daarna één keer in de week tot de leeftijd van anderhalf jaar. Met anderhalf jaar gaat het team examen doen en wordt de opleiding afgerond. Het jaar er op wordt er nog een keer per maand getraind. De volgende zes jaren krijgt het team twee keer per jaar een terugkomdag. Op deze dag wordt er weer getraind en bijgesteld waar nodig.