Financieel

Geregeld krijg wij de vraag hoe dat nu zit met hulphonden, waarom zit er zoveel prijsverschil tussen hondenscholen. Wie betaalt nu eigenlijk die hond. En hoe weet ik nou of ik een goeie hondenschool hebt of niet. Hoe zit dat?

In Nederland worden er door de zorgverzekeraars drie soorten hulphonden erkend. Dat zijn de blinden geleide, de ADL honden (alle dagelijkse levensbehoeften) en de signaalhonden voor mensen met een auditieve beperking. Deze hulphonden worden vergoed uit het aanvullende verzekeringspakket van de zorgverzekeraar. Alle andere soorten hulphonden zoals Buddy hulphonden, honden voor mensen met epilepsie en diabetic alert dog worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. Deze honden moeten uit eigen middelen betaald worden. Het hangt er dus van af wat voor soort hulphond u nodig heeft of deze vergoed wordt of niet.

Het verschil tussen hondenscholen

Een erkende hondenschool is aangesloten bij de ADEu en/of de IGDF. Dit zijn de twee overkoepelende organen die wereldwijd georganiseerd zijn. Een hondenschool die aangesloten is bij deze organisaties moet aan vele verplichtingen voldoen, om de kwaliteit van een hulphond te garanderen. Een van de garanties die een erkende hondenschool moet geven is dat de hulphond een werkbaar leven heeft van zes jaar. Daar is de hondenschool voor verantwoordelijk, mede met de cliënt. De hondenschool blijft eigenaar van de hond, de cliënt heeft de hond in bruikleen. Hiermee ligt ten alle tijden de verantwoordelijkheid van de hond bij de hondenschool. Alleen hondenscholen die aangesloten zijn bij de organisaties kunnen een contract aangaan met een zorgverzekeraar. Op deze wijze kan de zorgverzekeraar kwaliteit garanderen. Indien u een erkende hulphond aangevraagd bij uw zorgverzekeraar wordt deze vergoed indien u de hond afneemt bij een erkende hondenschool. Er wordt een contract afgesloten tussen u en de hondenschool ook komt er een bruikleenovereenkomst voor de hond waren alle afspraken staan vermeld.

• Hondenscholen die niet aangesloten zijn bij een van de organisaties kunnen niet via de zorgverzekering declareren. U zult dan zelf de hulphond moeten betalen. Ook is het de vraag wat voor garanties u op de hond krijgt. Het is verstandig om hier heel duidelijk na te vragen en dit zwart op wit bevestigd te krijgen.
  • Stichting Hero is aangesloten bij de ADEu, en bezig met lidmaatschap van de IGDF. Stichting Hero heeft op dit moment een overeenkomst met de zorgverzekeraars: het Zilveren Kruis en de Friesland. Indien u een andere zorgverzekeraar heeft kan Stichting Hero een overeenkomst aanvragen met de desbetreffende zorgverzekeraar. Hiervoor kunt u contact opnemen per mail

Wat kost een hulphond?

De kosten van een hulphond bestaan voornamelijk uit de trainingsuren die in een hulphond gaan zitten. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de kosten voor de aanschaf van een pup, dierenartskosten, voer, materialen zoals kleedjesmanden Benche borstels, kosten van het trimmen van de hond, et cetera.

Blindengeleidehond: de duur van de opleiding is gemiddeld twee jaar. De kosten van de opleiding van een blindengeleidehond zijn gemiddeld € 30.000

ADL hond: de duur van de opleiding is gemiddeld anderhalf jaar. De kosten van de opleiding van een ADL hond zijn gemiddeld € 25.000

DAD: de duur van de opleiding is gemiddeld anderhalf jaar. De kosten van de opleiding van een DAD zijn gemiddeld € 25.000

Buddy hond: de duur van de opleiding is gemiddeld anderhalf jaar. De kosten van de opleiding van een buddy zijn gemiddeld € 25.000

Combihond: een combihond kan een hond zijn die zowel blindengeleidehond is als ADL. Of blindengeleidehond en DAD. Veel ziektes komen niet alleen voor en veel mensen die recht hebben op een hulphond hebben vaak meerdere ziektes, sommige de gevolgen van de ene ziekte. Een combihond is een extra moeilijke taak en heeft ook een veel langere opleiding tijd. Een combihond kost gemiddeld € 40.000

De zorgverzekeraar vergoedt lang niet het totale bedrag. Daarom is Stichting Hero tevens afhankelijk van giften, sponsoring, fondsen. Ook wordt de cliënt gevraagd mee te werken aan sponsoring. Dit is geen verplichting, maar wordt wel zeer gewaardeerd.